Stressvrij blijven nu het echte leventje weer begint, hoe doe je dat? Het leven draait niet alleen om werken, actief bezig zijn en beeldschermen. Je hebt ook tijd nodig om weer tot rust te komen. Nu we weer aan het werk gaan kan het moeilijk zijn om de balans te houden. In dit artikel vind je 10 tips.

September = dé maand van ziekteverzuim door stress

Wist je dat september dé maand is waarin de meeste ziektemeldingen worden gedaan als gevolg van stress? Dat komt niet doordat de vakantie zoveel stress heeft opgeleverd, voor de meeste mensen althans 😉 Het komt doordat je meteen weer in die stressvolle werksituatie terecht komt. De eisen liggen hoog en je voelt meteen weer de druk om te presteren. Voor je het weet zit het stressniveau weer tot boven je wenkbrauwen. Dit is niet gek, maar zelfs heel gebruikelijk. Ga maar eens na: hoe snel ben jij weer gewend aan je werkritme na de vakantie? Je hebt het vast al vaker meegemaakt: je bent 1 dag of zelfs een paar uur aan het werk & die vakantie lijkt alweer eeuwen geleden. Je wordt helemaal in het werk gezogen en je krijgt stress van alles wat er op de planning staat.

Hoe kun je stressvrij blijven?

 

1. Doe het anders

De vakantie gebruiken we vaak om weer bij te tanken. Vervolgens duik je weer volop in het werk en de wekelijkse activiteiten zoals je gewend was: volop & met weinig aandacht voor je eigen grenzen. Maar denk eens na over deze zin:

doe je wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg

Ga je dus steeds op dezelfde manier door, dan zal er weinig veranderen. Je blijft gestrest en hunkert naar vakantie en rustmomenten. Doe het daarom eens bewust anders. Stressvrij.

Wil je een dag minder werken om een creatieve cursus te gaan doen? Of wil je ’s ochtends later beginnen op het werk, zodat je thuis lekker rustig kunt opstarten? Vraag naar de mogelijkheden. Bedenk vooral wat jij nodig hebt & waar jij energie van krijgt.

 

2.     Rustig opstarten: stressvrij

Rustig opstarten, hoe doe je dat? Maak hier een brainstrom-sessie van. Stel de vraag: Hoe kunnen we rustig opstarten en stressvrij door het leven gaan? Voorbeelden:

  • Plan minder afspraken in. Het liefst heel weinig, zodat je goed gebruik kunt maken van jouw rustige, creatieve brein.
  • Gun jezelf tijd om bij te kletsen met collega’s.
  • Zeg alleen ‘ja’ tegen de leukste activiteiten.
  • Ga minder overwerken en kijk aan het begin van de dag wat écht moet.

Dan hoor ik nu allemaal mensen zeggen: “Dit kan écht niet op mijn werk.”

Oké, en wat zou er gebeuren als je nou ziek zou worden? Een echte griep, zodat je een week niet uit je bed kunt komen. Dusssss…kan het écht niet? Zie het ook als een manier om ziekteverzuim te voorkomen. Je doet niet alleen jezelf, maar ook je werkgever en collega’s er een plezier mee.

 

3.     Hou de vakantie letterlijk vast

Pak kladblok en pen en schrijf 10 minuten lang op wat je allemaal zo lekker vond aan de vakantie. Ook leuk om deze opdracht samen met je reisgenoten uit te voeren. Pak na de 10 minuten de lijsten erbij en kijk op welke manier je deze positieve punten kunt behouden.

  • Vond je het zo lekker om buiten te eten? Makkie, dat kan thuis ook vaak genoeg.
  • Heerlijk dat wandelen? Ga dan tijdens de lunchpauze of na een werkdag eens wandelen. Of vóór de werkdag.
  • Minder gehaast en zo lekker dat je de kinderen niet steeds achter de broek aan hoefde te zitten? Hou dit erin. Kinderen een keer te laat? Jammer dan. Vinden ze zelf ook niet fijn, dus dat gebeurt vast niet gauw nog een keer.
  • Mis je het zwemmen al? Bekijk de mogelijkheden in de buurt: van zwemvijvers, kanalen tot zwembaden.

 

4.     “Even dit, even dat” overboord gooien

Vaak willen we te veel tegelijk. Of te veel klusjes afhandelen op korte termijn. Hoe vaak hoor jij jezelf zeggen: “nog even dit, nog even dat…”. Voor je het weet vlieg je weken lang weer van hot naar her. Totdat je erbij neer valt. Je kunt dit ook vóór zijn. Welke moet nu echt? Wat kan ook later? Wat kan iemand anders doen? Welke activiteiten vind je eigenlijk helemaal niet zo leuk of nuttig en kun je helemaal overboord gooien? Er zijn natuurlijk ook zaken die écht moeten, bijvoorbeeld wekelijks. Je kunt hier een vaste dag of dagdeel voor plannen. Ook dat geeft rust.

 

5.     Kiezen voor jezelf

Vaak zijn we gewend om voor anderen te rennen. Wat extra uurtjes werken, een avondje doorwerken, het wordt zo snel weer een gewoonte. De weken vullen zich ook weer met allerlei activiteiten, helemaal als je ook nog met de kinderen mee gaat sporten. Dan hebben we nog de moetjes: tandartsbezoekjes, verjaardagen etcetera. De tijd voor jezelf schiet er al gauw weer bij in. Maar als jij niet lekker in je vel zit, kun je er ook niet helemaal voor een ander zijn. Zorg er daarom voor dat je elke week ontspanningsmomentjes voor jezelf inplant. Kies eerst voor jezelf. Dan kun je ook beter voor een ander zorgen. Jij stressvrij, dan heeft een ander daar ook geen last van.

Last van pleasen? Lees dan ook eens dit artikel: https://schaamteloosimperfect.nl/3-tips-om-te-stoppen-met-pleasen/ 

 

6.     Herken de eerste signalen

Signalen van stress kun je merken in je lichaam, bij je gedachtes en je kunt het zien in je gedrag. Merk je dat je weer een kort lontje krijgt? Of ga je minder goed slapen? Doen je nek & schouders zeer doordat je zoveel druk op je schouders legt? Heb je buikpijn? Voor iedereen zijn de eerste signalen verschillend. Bedenk voor jezelf wat jouw eerste signalen zijn en hou deze in de gaten. Een minder dagje er tussen kan geen kwaad. Houden de eerste signalen langer aan, zorg dan dat je de balans terug brengt.

 

7.     Een simpel trucje voor de eerste signalen

Te lang stress achter elkaar is niet goed. Zie je bij jezelf de eerste signalen. Een simpel trucje om je sneller stressvrij te voelen, is: langzamer ademhalen. Daarmee geef je jouw lichaam het teken dat de stresssituatie voorbij is. Je lichaam kan dan ontspannen. Ben je gestrest voor een belangrijk gesprek of voordat je een vergaderruimte of klaslokaal in gaat? Doe dan de volgende, korte oefening: Ga met je benen een beetje wijd staan. Ga stevig staan. Voel je sterk. Adem een paar keer diep in door je neus naar je buik en adem wat langer uit door je mond. Nu kun je krachtig naar binnen stappen.

 

8.     Onnodige stress de baas

Of we ergens stress van krijgen, hangt vaak af van onze gedachtes erover. Een voorbeeld: Je kunt niet goed overweg met één van je collega’s. De avond voordat je aan het werk gaat, heb je al zorgen over morgen. Zal hij weer zo’n rare opmerkingen maken? Moet ik er wat van zeggen? Dit soort gedachtes kunnen behoorlijk wat stress geven. Iemand anders in dezelfde situatie denkt ’s avonds misschien niet eens aan de vervelende collega, maar juist aan de leuke collega’s en dat ze er zin in heeft om de vakantieverhalen te horen. Als je haar zou vragen naar een collega die haar minder goed ligt, antwoordt ze misschien: “Tja, hij zal er ook wel zijn. Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Ik kan niet met iedereen bevriend zijn. “ Iets vaker denken “boeiend” en je schouders ophalen, kan heel krachtig zijn.

 

9.     Jouw eigen weg

Om stressvrij te leven is het belangrijk om jouw eigen weg te volgen. Als we de dingen anders doen, voelen we vaak de ogen van anderen in onze rug prikken. Probeer dit los te laten. Bedank deze mensen voor hun zorgen. En ga vervolgens lekker je eigen weg.

Zo had een oud-collega van mij voor elkaar gekregen dat hij 4x per dag een kwartiertje buiten mocht lopen. Je denkt misschien: dat is gek. Voor hem was de beweging een goede oplossing voor zijn ADHD. Tegelijkertijd leverden die kwartiertjes hem vaak weer nieuwe inzichten op.

Doe gewoon lekker imperfect. Waar jij behoefte aan hebt.

 

10. Hulp vragen is niet erg

Ben jij alweer de oude, gestreste jij op het werk? Vind je het tijd om de zaken eens anders aan te pakken? Vraag eens om hulp. Dit is niet zwak, maar juist krachtig. Jij wilt verandering in je leven en je gaat daarvoor. Bekijk eens de programma’s op www.schaamteloosimperfect.nl/programmas. Ook is er een gratis gedeelte, met onder anderen een werkboek.

Vind je hulp vragen toch nog lastig? Bedenk dan eens wat je ervan zou vinden als een vriendin van jou hulp zou zoeken? Dan is het ineens knap of stoer. Of minstens: ‘goed dat je dat durft’. Zelf zie ik een coach ook niet als een enorme drempel, maar juist prettig als een buitenstaander eens naar je verhaal luistert. Ook fijn dat ze op een gelijkwaardige manier met je aan de slag gaan. Ik denk dat een coach voor iedereen fijn zou zijn. Ik vind het heerlijk in elk geval.

 

P.S. Heb je vragen?

Bel of mail gerust: janien@schaamteloosimperfect.nl of 06-24889832.

Ik heb deze week nog niet veel afspraken ingepland 😉

 

Vrolijke groet, Janien

 

 

janien_contact

Geen artikel meer missen?

 

Schrijf je nu gratis in, dan ontvang je een mail zodra ik een nieuw artikel plaats!

Dank voor je inschrijving! Vanaf nu mis je geen enkel artikel meer.